سفینه نجات

إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا

سفینه نجات

إِنَّهُمْ یَرَوْنَهُ بَعِیدا وَ نَرَاهُ قَرِیبا

مشخصات بلاگ
سفینه نجات

کاش مى دانستم کجا دلها به ظهور تو آرام و قرار خواهد یافت؟ یا به کدام سرزمین اقامت دارى؟ آیا به زمین رضوان یا غیر آن؛ یا به دیار ذوطوى متمکن گردیده ­اى؟بسیار سخت است بر من که خلق را همه ببینم و ترا نبینم و هیچ از تو صدایى حتى آهسته هم بگوش من نرسد.بسیار سخت است بر من به واسطه فراق تو؛ و اینکه تو به تنهایی گرفتار باشی و ناله من نیز به حضرتت نرسد و شکوه به تو نتوانم. به جانم قسم که تو آن حقیقت پنهانى که دور از ما نیستى. به جانم قسم تو آن شخص جدا از مایى، که ابداً جدا نیستى.

پیوندهای روزانه

اخلاق مقدس

پنجشنبه, ۱۶ بهمن ۱۳۹۳، ۰۱:۱۱ ق.ظ


اکثر ما ، بیشتر از اینکه به توصیه های زیبای قرآن درمورد صفات نیکوی اخلاقی توجه کنیم ، به نکن ها و نبایدهای آن اکتفا می کنیم. نمی دونم تا حالا کل قرآن رو با دقت خوندین یا نه ، اما به جرات می تونم بگم ، تو این کتاب آسمانی اخلاقیات موج می زنه.

ببین دوست خوبم ، زرتشتی ها یه کتاب مقدس دارن و با اون توجه خیلیارو به خودشون جلب کردن ، چرا؟ چون میگن پندار نیک ، گفتار نیک ، کردار نیک... خوب معلومه خیلیا میرن سراغش . با همین جمله ها باعث شدن آمار دانلود یا خرید این کتاب بالا بره و توجه بقیه ، علی الخصوص جوانان ایرانی و مسلمان رو جلب بکنه. البته زرتشتیان عزیز و کتاب مقدسشان بسیار محترم هستند. اما صحبت من درباره قرآنه و ظلمیه که بعضی از ما مسلمونا به این کتاب کردیم.

باور کنید اگر به جای اینکه فقط و فقط روی واجبات و محرمات قرآن مانور بدیم ، اخلاق قرآنی رو معرفی می کردیم ، خیلی ها دیدشون نسبت به اسلام عوض میشد.  البته احکام واجبات و محرمات همشون محترمن ، چه بسا امروزه بسیاری از دانشمندان خارجی با پژوهش های خود، دلیل علمی واجب بودن نماز و روزه و یا حرام بودن شراب و غیره را کشف کردن و خیلی وقت ها همین ها موجب معرفی صحیح تر اسلام می شود.  اما برای معرفی اولیه اسلام عزیز به دنیا باید کمی زیرکانه تر عمل کنیم.



نمونه هایی از اخلاق زیبای قرآنی:


1. سلام دادن

و چون به خانه‏ اى داخل شوید بر یکدیگر سلام کنید. این تحیتى است مبارک و پاکیزه از جانب خدا. خدا آیات را براى شما این چنین بیان می ‏کند، باشد که تعقل کنید. (نور آیه 61)


2. محترم شمردن مقدسات دیگران و عدم بی احترامی به آنان

معبود کسانی را که غیر خدا را می خوانند دشنام ندهید مبادا آنها (نیز) از روی ظلم و جهل خدا را دشنام دهند، این چنین برای هر امتی عملشان را زینت دادیم سپس بازگشت آنها به سوی پروردگارشان است و آنها را از آنچه عمل می کردند آگاه می سازد  (انعام آیه 108)


3. عدم غرور و خودپسندی و جواب نیکو دادن در مقابل سخنان ناسزا

بندگان واقعى خداى رحمان کسانى اند که روى زمین با خشوع گام برمى دارند ( در معاشرت با مردم فروتنى مى کنند و در برابر خدا خاضعند ) و هنگامى که نادانان با سخنى جاهلانه آنان را خطاب مى کنند، در پاسخ، سخنى مسالمت آمیز بر زبان مى آورند.  (فرقان آیه 63)


4. مسخره نکردن قومیت ها و افراد

ای کسانی که ایمان آوردهاید! نباید قومی قوم دیگر را مسخره کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند و نباید زنانی زنان دیگر را ریشخند کنند، شاید آنها از اینها بهتر باشند و از یکدیگر عیب مگیرید و به همدیگر لقب های زشت مدهید. (الحجرات آیه 11 ) 


5. احسان به دیگران و دوری از غرور
و خدا را بپرستید و چیزى را شریک او نسازید، و به پدر و مادر و خویشاوند و یتیمان و بینوایان و همسایه نزدیک و همسایه دور و همنشین و در راه مانده و برده و کنیزى که مالک آنهایید نیکى کنید. به یقین خداوند کسى را که متکبّر و خیالبافِ فخرفروش است دوست نمى دارد. (نسا آیه 36 )


6. غصه گذشته و مال از دست رفته رو نخوردن و همچنین مغرور نشدن به نعمت ها یعنی همان جمله معروف « این نیز بگذرد »

این حقیقت را یادآور شدیم تا بر نعمت هایى که از دست داده اید ، اندوه مخورید و از آنچه خدا به شما ارزانى کرده است شادمان نباشید ، که خدا هیچ متکبّر فخرفروشى را دوست ندارد .( حدید آیه 23 )


6. امانت داری و وفای به عهدهایی که بسته شده

 و مؤمنان کسانى اند که امانت هاى یکدیگر را پاس مى دارند و به پیمان خود وفادارند . ( فرقان آیه 8 )


و صدها آیه زیبای دیگه که الان فعلا خاطرم نیست... اگر آیه ای به نظرتون میرسه ، خوشجال میشم تو بخش نظرات به اشتراک بذارید.



  • نردبانی تا خدا

اخلاق قرانی

قران مهجور است

نظرات  (۱)

  • محمد حسین حبیب زاده
  • خیلی خوب
    پرهیز از غیبت و سوء ظن درباره ی دیگران
    سوره ی تحریم آیات اولیه که می فرماید
    لا یغتب بعضکم بعضا ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا فکرهتموه
    تجنبو کثیرا من الظن ان بعض الظن اثم
    ان شاء الله که درست نوشته باشم آیه ی قران رو
    من شما رو لینک کردم
    لطف می کنید اگر شما هم بنده رو لینک کنید
    پاسخ:
    سلام... ممنون از نظر خوبتون
    حتما... شما لینک شدین

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی